3D printing, een goddelijke techniek

3D printing zorgt voor een ongekende scheppende kracht van de mens. Wij zijn in staat om met een 3D printer een kopie op maat van ons eigen lichaam te maken. Kunnen we daarmee de 3D printer beschouwen als een goddelijke techniek? Als de kunstschilders en beeldhouwers in de 15e eeuw een 3D printer hadden gehad dan had men dat beschouwd als de hand van God. Tijdens de Renaissance was de opvatting dat de scheppende en creatieve kracht van een kunstenaar van Gods hand kwam. Albrecht Dürer was één van de eerste

zelfportret van en door Albrecht Dürer (bron: Wikipedia)

kunstenaars die zichzelf portretteerde op 28-jarige leeftijd, 1500. Albrecht Dürer (1471-1528) was een Hongaars-Duits kunstschilder, tekenaar en maker van kopergravures. Hij reisde veel, ook naar de Nederlanden, maar vooral naar Italië op zoek naar beelden van de renaissance. Overtuigd door het Italiaanse humanisme van Michelangelo en Dante had hij de moed zichzelf in een frontale zelfverzekerde pose op een doek te plaatsen. Met olieverf op een houten paneel presenteert Dürer zichzelf monumentaal als een afbeelding van Christus.

Op de afbeelding zien we hem frontaal afgebeeld. In een houding die gangbaar was voor afbeeldingen van koningen en Christus. Dürer verwijst hiermee naar de opvatting uit de Renaissance dat de scheppende en creatieve kracht van een kunstenaar van Gods hand kwam. Op het schilderij staat een Latijnse inscriptie dat kan worden vertaald als

Ik, Alfred Dürer uit Neurenberg schilder mijzelf in eeuwigdurende kleuren op de leeftijd van 28 jaar.

Albrecht Dürer gebruikte een spiegel om zijn zelfportret te maken. Als hij een 3D printer zou hebben gehad zou hij ongetwijfeld een 3D beeld van zich zelf hebben gemaakt. Anno 2013 gebruikt de beeldhouwer Caspar Berger een 3D printer om afgietsels van zich zelf te maken. Hij haalt zijn inspiratie uit de Italiaanse renaissance en transformeert deze naar het heden. Dit doet hij met figuratieve beelden die een eigentijdse interpretatie geven van klassieke thema’s. In zijn werk staat de relatie tussen binnenkant en buitenkant centraal. Hij geeft zijn ideeën vorm met siliconen afgietsels van zijn eigen lichaam die hij vervolgens giet in brons, zilver en goud. Door de liefde voor de Renaissance en het maken van beelden van het eigen lichaam kun je een parallel trekken tussen het werk van Albrecht Dürer en Caspar Berger.

Berger maakt series zelfportretten. Dit is in de geschiedenis van de beeldhouwkunst altijd een zeldzaamheid geweest. Schilders gebruikten een spiegel voor een zelfportret. Maar een beeldhouder had geen middelen om een driedimensionaal beeld van zich zelf te maken. Met de komst van de 3D scan en printer is een nieuwe tijd aangebroken in de geschiedenis van de kunst.  Voor het werk Skeleton liet Caspar Berger een CT-scan van zijn lichaam maken waardoor een zeer precieze kopie van zijn skelet ontstond.

wild art tour
schedel van Caspar Berger (zilver, 3D printer)

Met een 3D printer produceerde Berger zijn eigen  zilveren schedel (zie afbeelding hiernaast).

Op de schedel heeft hij in navolging van Albrecht Dürer gegraveerd:

I, Caspar Berger of Amsterdam, copied my skull thus in immortal silver at the age of forty-seven years.

De video laat zien hoe Berger te werk gaat.