Mijn inspiratie is kunst met een verhaal
Het bombardement door Nazi Duitsland op Guernica dat door Picasso is geschilderd is niet zomaar een schilderij. Het is voor velen hét symbool tegen oorlog en onderdrukking. Charlotte Salomon tekende en schilderde met haar kunstwerk Leven? of Theater? haar eigen leven. In de context van het opkomende nationaalsocialisme, groeiend antisemitisme en het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Charlotte vluchtte naar Zuid-Frankrijk maar werd in 1943 door de Nazi’s gedeporteerd en vermoord in Auschwitz.
Maar ook Matisse, Chagall, Frida Kahlo en Matthew Wong zijn bronnen van inspiratie. De schilderijen van Chagall komen voor in mijn boek ‘Een Vreemdeling in de Kinkerstreet’.
Apolonia Sokol counts as one of the leading figures in New French Painting according to multiple reviews (Wikipedia)
Apolonia Sokol’s paintings are characterized by her close relationships and intimacy with the models she paints. She often depicts her friends, lovers and collaborators as icons of a radical subjectivity bound together by alternative kinships and an idea of “chosen family”.
Picasso schildert Guernica als verzet tegen oorlog
De eerste maanden van 1937 zijn niet de meest productieve in het leven van Pablo Picasso. De inspiratie lijkt te zijn opgedroogd. Misschien heeft hij het te druk om zijn twee geliefdes uit elkaar te houden, Marie-Thérèse Walter en zijn nieuwe vlam, de fotograaf Dora Maar.
‘Tot 26 april 1937, de dag waarop Junkers- en Heinkel-bommenwerpers het Baskische dorpje Guernica in drie uur tijd volledig in de as leggen. Het Duitse Condor Legioen is generalísimo Franco te hulp geschoten en ziet het Blitz-bombardement als een welkome oefening voor de Luftwaffe van de nazi’s.’
Een ‘schrikwekkende schreeuw’
bron: De Volkskrant
CHARLOTTE SALOMON (1917-1943) schildert om te overleven
Onder de titel Leven? of Theater? heeft de jonge kunstenares Charlotte Salomon een deel van haar leven geschilderd. Het expressionistische kunstwerk met deze titel bestaat uit honderden gouaches die zij tijdens de Tweede Wereldoorlog in Zuid-Frankrijk maakte. Charlotte werd op 24 september 1943 in Frankrijk opgepakt en naar Auschwitz getransporteerd waar ze op 10 oktober 1943 werd vermoord. Zij was op dat moment vijf maanden zwanger.
een van de gouaches uit haar kunstwerk ‘Leven? of Theater?’
Alle 800 schilderijen van Charlotte staan op de website van het Joods Cultureel Kwartier in Amsterdam.
Frans Weisz heeft een documentaire gemaakt met dezelfde titel over Charlotte Salomon. Te zien via de volgende link:
https://www.npo.nl/leven-of-theater/28-03-2013/POW_00623012
Jacob Lawrence vertelt met 60 schilderijen het verhaal over de migratie van zwarte Amerikanen
De Afro-Amerikaanse schilder Jacob Lawrence creëerde in de jaren 1949-’41 een serie schilderijen over de migratie van zwarte Amerikanen van het Zuiden van Amerika naar het Noorden. De serie kreeg de titel The Migration Series. Zwarte Amerikanen begonnen namelijk het Zuiden in 1910 te ontvluchten vanwege de onderdrukking, het racisme en de uitbuiting. Door de snelle expansie van de industrie was er in Noord-Amerika veel werk.
De manier van werken van Jacob Lawrence vertoont overeenkomsten met de werkwijze van Charlotte Salomon. Net zoals Charlotte Salomon maakte hij in korte tijd een zestigtal schilderijen in dezelfde stijl, met uniforme kleuren en hij schreef er ook verklarende teksten bij. De video geeft een indringend beeld van zijn werk.
Een andere ‘verhalenschilder’ is Romare Baerden met zijn The Return of Odysseus
Wikipedia schrijft: Romare Bearden (1911–1988) was an African-American artist. He worked with many types of media including cartoons, oils and collages. Born in Charlotte, North Carolina. Bearden moved to New York City after high school and went on to graduate from NYU in 1935. He began his artistic career creating scenes of the American South.
Later, he endeavored to express the humanity he felt was lacking in the world after his experience in the US Army during World War II on the European front. He later returned to Paris in 1950 and studied Art History and Philosophy at the Sorbonne in 1950.
African-American artist in the struggle for civil rights
Bearden’s early work focused on unity and cooperation within the African-American community. Bearden became a founding member of the Harlem-based art group known as The Spiral, formed to discuss the responsibility of the African-American artist in the struggle for civil rights.
He spent time studying famous European paintings he admired. Particularly the work of the Dutch artists Johannes Vermeer, Pieter de Hooch, and Rembrandt. About this time the couple established a second home in the Caribbean island of St. Maarten.
The Return of Odysseus exemplifies Bearden’s effort to actively represent African-American rights in a form of collage. This collage describes one of the scenes in Homer’s epic Odyssey, in which the hero Odysseus is returning home from his long journey.
Miriam Beerman schildert het lijden van generaties slachtoffers
Miriam Beerman is a contemporary maker of painterly power objects, imbuing the paint with profound psychology as well as beauty. Her subject has been the arena of the human condition. Whether expressed overtly with imagery evoking genocide. Or abstractly through the call and response of process.
These works are serious paintings offering a lifetime of contemplation, stimulating a depth of thought. Beerman has contributed to the contemporary involvement in art being a political tool to alter consciousness. Bron: http://www.miriambeerman.com
De documentaire Miriam Beerman – Van chaos naar kunst vertelt het verhaal van haar werk en leven. Een profiel van een kunstenares die een persoonlijke tragedie heeft overwonnen en nu anderen inspireert. De film is te zien in Close Up.
Bronnen
Bij de afbeeldingen zijn de namen van de makers en andere betrokkenen gemeld. Indien er nog bronnen ontbreken dan graag een reactie plaatsen.